oferty specjalne

zgłoś ofertę
Co jeszcze warto wiedzieć o "home stagingu"?

W wolnym tłumaczeniu home staging to domowa teatralizacja lub inscenizacja. W praktyce oznacza sposób przygotowania, zaaranżowania nieruchomości do sprzedaży lub wynajmu, podkreślający jej atuty i maskujący wady. Takie zabiegi, przy minimalnych nakładach finansowych, mają możliwie zwiększyć wartość mieszkania i doprowadzić do zawarcia transakcji sprzedaży. Tym sposobem home staging łączy w sobie sztukę dekorowania wnętrz z marketingiem nieruchomości.

Choć obecność na naszym rynku home staging zawdzięcza Wielkiej Brytanii, to swoimi korzeniami sięga o wiele dalej. Metoda wciąż mało znana w Polsce, w Stanach Zjednoczonych zyskała uznanie już w latach siedemdziesiątych, pozostając od tego czasu jednym z podstawowych narzędzi marketingu. Zmiana realiów i stabilizowanie się polskiej gospodarki, w tym rynku nieruchomości, wpływają na stopniowe zyskiwanie popularności home stagingu również wśród Polaków. Szybkie tempo życia, brak czasu na dokładne przeanalizowanie możliwych opcji wpływają na instynktowne decyzje, podejmowane niejednokrotnie pod wpływem emocji, pierwszego wrażenia. Z tego względu to właśnie budowanie nastroju, odpowiednie zaaranżowanie przestrzeni, pozytywne wrażenia odgrywają większą rolę niż kilka lat temu. Home staging wykorzystuje ten potencjał, podnosząc walory estetyczne nieruchomości przygotowanej do sprzedaży.

Głównym zadaniem home stagera jest doprowadzenie mieszkania do takiego wyglądu, by potencjalny nabywca pozbył się wrażenia, że przyszedł do kogoś w odwiedziny. W tym celu często konieczne jest dokonanie zmian w dotychczasowym sposobie zagospodarowania wnętrza. Podczas wizyty konsultacyjnej home stager wraz z właścicielem nieruchomości ustalają, jak należy przearanżować mieszkanie, uwzględniając możliwości finansowe sprzedającego. Przeważnie zmiany nie wymagają podejmowania radykalnych kroków i nie pociągają za sobą znaczących kosztów. Do takich prostych zabiegów należy usunięcie bibelotów czy innych przedmiotów stojących na zewnątrz, zmniejszających optycznie przestrzeń. Home stager może doradzić przestawienie mebli, zmianę firan czy doświetlenie pomieszczenia. Czasami dla uzyskania lepszego efektu poleca się wprowadzenie do mieszkania nowego zapachu, na przykład delikatnych świeżych kwiatów lub lekkie uchylenie drzwi piekarnika, w którym właśnie pieczone było ciasto.

Oczywiście nie zawsze takie delikatne zmiany będą wystarczające. Zdarza się, że konieczne jest pomalowanie bądź nawet przesunięcie ścian, zmienienie dotychczasowych funkcji pomieszczeń, zmiana umeblowania czy oświetlenia nieruchomości. Wówczas koszty rearanżacji wnętrza mogą zniechęcić do dokonania zmian. Dlatego warto pamiętać, że skutkiem takiej inwestycji będzie sprzedaż nieruchomości w znacznie szybszym tempie i wyższej cenie.